zondag 2 februari 2014

Genieten in januari: inkomsten en uitgaven



Het ging best hard deze maand, het geld uitgeven. Dat heeft alles te maken met het jaarthema dat ik voor 2014 gekozen heb: genieten. Dat wil overigens niet zeggen dat ik nu maandelijks heel veel geld uit ga geven onder het mom van genieten. Nee hoor, genieten zit 'em toch vooral vaak in de kleine dingen. En zoveel hoeven die kleine dingen niet te kosten. Maar, als je die kleine dingen dan in een keer allemaal in januari gaat betalen...tja dan dreigt de cashflow op een gegeven moment wel iets op te drogen.

Januari: maand van het genieten
Wat heb ik mezelf in januari gegund? Een verlenging van het abonnement voor de huizenruil ter waarde van €75,-.  In april brengt dit abonnement ons naar België. Hartstikke leuk!
Daarnaast heb ik een museumjaarkaart aangeschaft. Dat wordt dus genieten van enkele van de mooie musea die Nederland rijk is. Het bedrag hiervoor wordt echter pas in februari in rekening gebracht. Nog even respijt dus!
Verder heb ik me ingeschreven voor een cursus Frans. Een prachtige taal, maar het is al flink weggezakt. Nu zit ik elke week een avondje bij een ontzettend gezellig babbelende Franse madame en probeer ik samen met enkele andere enthousiastelingen mijn Frans tot ongekende hoogten te brengen. De kosten incl. boeken zijn €157,-. Mocht je toevallig ook op zoek zijn naar betaalbare cursussen, dan raad ik je de Volksuniversiteit ten zeerste aan. Als de cursus effect heeft, misschien maar een huizenruil proberen in Frankrijk!
Ten slotte zag ik per toeval een concert voorbij komen van een van mijn favoriete bands. Dat werd dus direct kaarten aanschaffen voor mezelf en partner. Kosten: €68,-.  Het concert is pas in mei, maar wij zijn in ieder geval verzekerd van een plaatsje.

Aanpassingen begroting 2014
Leuke vooruitzichten! De begroting 2014 is daarop iets aangepast. Zo heb ik het abonnement voor de museumjaarkaart toegevoegd, zodat ik dit bedrag voor volgend jaar alvast bij elkaar kan sparen. Overigens kwamen de centjes die ik in 2013 gespaard had voor cursussen e.d. (budget heb ik persoonlijke ontwikkeling genoemd) goed van pas. Ik kon op die manier het cursusgeld in een keer betalen van de centjes die ik daarvoor op de spaarrekening gereserveerd had. Dat doet dan toch een stuk minder pijn.
Ook enkele andere wijzigingen zijn in de begroting 2014 doorgevoerd. Het voorschotbedrag voor de energierekening is inmiddels bekend (we gaan van €109,- naar €99,-) en het salaris viel zoals bij de meeste mensen hoger uit (van €2308,- naar €2367,-). Niet te klagen dus.

Sparen en andere grote meevallers
Onder de streep komt januari uiteindelijk niet als een hele dure maand uit de bus. Ik kon maar liefst €629,- sparen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de storting van het kerstenvelopje van ouders hieraan positief bijdroeg. Goh, het is toch wel een hoera-blogje geworden. Daarom sluit ik af met nog een laatste grote meevaller: partner mag binnenkort beginnen aan een nieuwe baan!! We zijn heel blij, want zijn contract zou verlopen en hij had het niet naar zijn zin bij de oude baas. Het nieuwe contract is voor minder uren en is wederom tijdelijk (tot eind van het jaar). Maar dat geeft niet. Plezier in het werk is vele malen belangrijker en we komen ook met een lager salaris het jaar 2014 in ieder geval weer door. En een beetje extra vrije tijd is alleen maar genieten toch?

Wat staat er bij jullie aan geniet-momenten in de planning?



Periode: januari




ITEM:
Totalen

INKOMSTEN:
€2.471

Salaris
€2.369

Vakantiegeld


Eindejaarsuitkering


Overig
€102 
Sparen (10%)
25%

Noodfonds


Afschrijving


Onderhoud
€102  

Aflossing
€527

Vakantie




Woonlasten (25% - 35%)
27%

Hypotheek
€542
Gemeentebelastingen
€0

Gemeentebelastingen
€56
Waterschap
€0

Waterschap
€23

Woonverzekering
€22

Klein onderhoud
€0

Klein onderhoud
€15

Inrichting
€0

Inrichting
€7

Woningnet
€0

Woningnet
€1

Overig
€0


Gas, water, licht (5% - 10%)
6%
Gas en elektra
€109
Water
€0

Water
€12
Telefoon
€13
Internet
€18
Bankkosten
€3

Bankkosten
€3


Voeding (5% - 15%)
10%

Boodschappen
€245

Uit eten
€0


Vervoer (10%- 15%)
13%

Reiskosten
€318

OV-abonnement
€0

OV-abonnement
€5

Fietsonderhoud
€0

Fietsonderhoud
€3


Kleding (2% - 7%)
2%

Kleding
€26

Kleding
€34


Ziektekosten (5% - 10%)
5%
Zorgverzekering
€74

Zorgkosten
€0

Eigen risico
€41


Persoonlijke uitgaven (5% - 10%)
5%

Toiletartikelen
€20
Lenzen
€18

Kapper
€43

Kapper
-€27

Persoonlijke ontwikkeling
€157

Persoonlijke ontwikkeling
-€127

Cadeautjes
€22

Cadeautjes
€3

Paspoort
€1

Wijn
€20

Overig
€5


Vrije tijd (5% - 10%)
6%

Recreatie
€121

Bibliotheekabonnement
€0

Bibliotheekabonnement
€4
Museumjaarkaart
€0

Museumjaarkaart
€5

Intervac abonnement
€75

Intervac abonnement
-€68


Variabele lasten
€976
40%

Vaste lasten
€258
10%

Spaarpotje
-€50
-2%

Niet-maandelijkse vaste lasten
€115
5%

Sparen
€629
25%

Totaal schulden
€542
22%




2 opmerkingen:

  1. Heerlijk dat je thema meer genieten zo goed geslagd is in januari! Heerlijk he? Ook al mag dat soms een paar (of meer) centen kosten. Hopelijk wordt februari net zo'n mooie maand voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je ziet wat zo'n huizenruil abonnement dan weer oplevert vind ik het echt niet duur!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...