donderdag 15 augustus 2013

Oppotten en uitgeven


Bron: paypro.nl landvanmelkenhoning.blogspot.nl Oppotten en uitgeven

Al naar gelang je je eigen 'systeem'  ontwikkelt voor het budgetteren en sparen, merk je wat wel en niet bevalt en welke dingen anders moeten. Ik ben in principe blij met mijn huishoudboekje. Al het geld wordt 'weggezet', heeft een doel, een bestemming. Er wordt niets ondoordacht uitgegeven. Ook het sparen gaat goed. Een deel is voor de kleine spaardoelen, zoals bijvoorbeeld cadeautjes. Een ander deel voor de niet-maandelijkse uitgaven, zoals gemeentebelasting. En het overige voor een buffer, afschrijving en onderhoud van het huis.

Toch liep ik tegen twee dingen aan. Ten eerste voelde ik me toch wel erg vastzitten aan de maximale bedragen die ik aan de verschillende budgetten toegekend had. En als ik geld overhield op een budget was ik blij dat ik dat niet had uitgegeven, omdat ik dat vervolgens weer kon sparen. Het maakte dat ik me teveel liet leiden door wat begroot was en wat 'zinnig' was (sparen = zinniger dan leuke dingen doen bijvoorbeeld). Het werd tijd voor een potje dat dienst kon doen als 'gedachteloos spenden'. Een leuke-dingen-pot, een pretpot, een who-cares-pot.

Die is er nu gekomen. Hij staat in de woonkamer en de pot vult zich langzaam maar zeker. Het geld voor de wekelijkse boodschappen pin ik tegenwoordig. Dat wat die week overblijft is voor dit potje. We kunnen er  straks schaamteloos pizza voor laten thuisbezorgen als we in een 'we-hebben-deze-week-hard-genoeg-gewerkt-en-mogen-nu-lui-zijn'-bui verkeren. We mogen ervan naar de bioscoop. We mogen er een ijsje van halen of een heerlijke chocolademuffin van de bakker op de hoek. We hoeven ons gedrag niet te rechtvaardigen. We hoeven de uitgaven nergens te noteren. We hoeven aan geen enkele excel-sheet verantwoording af te leggen. We mogen het domweg uit het potje halen en spenden.

Het andere ding waar ik tegenaan liep was het langzaam maar zeker onoverzichtelijk worden van de verschillende spaardoelen. Ik had twee spaarrekeningen: 1 voor de buffer, afschrijving en onderhoud en 1 voor de niet-maandelijkse uitgaven en de kleinere spaardoelen. Spaarrekening 1 is er een waar ik een relatief hoge rente (voor zover je van hoog kan spreken in deze tijd). Spaarrekening 2 was de spaarrekening die gekoppeld is aan de betaalrekening en had een zeer lage spaarrente. Maar ongemerkt staat daar toch zo rond de 400-500 euro op en dan vind ik het zonde om dit bedrag op zo'n 'waardeloze' spaarrekening te laten staan. Dus heb ik een nieuwe spaarrekening geopend met een variabel rentepercentage van 1.8% en de mogelijkheid om maximaal 5 verschillende subspaarrekeningen te openen. Op die manier wordt het overzichtelijker wat er gespaard wordt voor welk doel.

Ik vind het altijd reuze-interessant om te lezen welke potjes andere mensen er op nahouden. Zo heb je het Spaarcentje-systeem, het Rijke wijf-systeem en het Luxe of zuinig-systeem. Welk systeem werkt voor jou? Wat heb je inmiddels aangepast of veranderd?

9 opmerkingen:

  1. Jouw systeem klinkt ongeveer zoals het mijne. :)

    Wij hebben ook nog een 'flexgeld' potje, omdat we altijd wel op 1 of meerdere budgetten wat tekort komen. Dan kunnen we het flexgeld aanspreken... Da's dus geld dat niet voor een bepaalt budget bedoelt is, maar besteed kan worden aan onverwachte rekeningen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb een rommelmarkt en kringloop portemonnee daar gaar het statiegeld in en mag ik uitgeven aan zomaar leuk dingen, de lol is ook weer het afdingen op rommelmarkten en dus zo weinig mogelijk uitgeven . verder heb ik 2 spaarrekeningen , een waar een klein bedrag op staat voor eventuele onverwachte zaken en een waar het maximale opstaat voor dat je er belasting over gaan moet betalen, van de laatste rekening probeer ik zo min mogelijk geld af te halen. dat is mijn noodpot voor het geval er dingen kapot gaan die echt gelijk vervangen moeten worden zoals mijn wasmachine, of voor het geval ik een keer ga verhuizen of mijn baan kwijtraak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen spaarpotjes, maar wel spaargeld. Maak elke maand automatisch een bedrag over naar de spaarrekening die we gebruiken voor de hypotheekaflossing (250), daarna kijk ik na 10 dagen wat er op de betaalrekening staat en room een bedrag af voor de 'gewone' spaarrekening. En aan het einde van de maand kijk ik nogmaals wat er is overgebleven en room dat nog een keer over de beide rekeningen af. Zou misschien nog wel meer kunnen sparen, maar ik wil ook niet overal bij moeten denken kan dat wel, kan ik het niet beter op de spaarrekening laten staan? De 'gewone' spaarrekening probeer ik niet aan te spreken, vogelier dan met de betaalrekening en haal die maand meer rek uit mijn geld...Zo blijft er toch ongemerkt best veel over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uh wat een overzicht en potjes!
    Knap hoor.

    Ik spaar maandelijks een vast bedrag en dan nog extra wat er zo op het zicht af kan, met een marge om te kunnen tanken en dingetjes te kunnen doen (wat dat dan ook moge zijn) meestal ben ik vrij spaarzaam.
    Heb ik die maand eens een uitschieter dan boek ik gewoon weer een beetje geld terug naar de lopende rekening.

    Wat ik merk is dat we de laatste jaren met het consuminderen steed spaarzamer zijn geworden. Af en toe ga ik me eens te buiten aan tweedehands kleding. Nou... als ik echt heel wild doe geef ik dan eens 35 euro uit, of 100 euro aan 2 paar nieuwe kwaliteitsschoenen. De ruilwinkel heeft plenty spullen voor punten als ik eens een bord teveel heb laten stukteren. enz enz. En wat moet je dan nog meer? Buiten deze zaken gaan er alleen bedragen zitten in klussen (veel zelf doen) en verdere bespaaracties.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je me noemt, dank je wel. Ik ben blij met mijn redelijk lopende systeem qua budgetten. Ik denk dat het nog wel spaarzamer kan voor mij. Maar na 6 jaar op zo een strak aflos schema merk ik dat ik het fijn vind om wat uit te geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb geen potjes eigenlijk. Ik probeer gewoon zo min mogelijk uit te geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb zeer goede ervaringen met YNAB (youneedabudget.com) software waarmee je de budget- en spaardoelen prima kan bijhouden. Je hoeft dan niet meer talloze rekeningen te openen maar laat het geld gewoon groeien op de rekening van je keuze.

    Op de website kan je de volledig functionerende sofwtare downloaden, instructie video's bekijken, toegang tot de fora krijgen (en mensen zijn erg behulpzaam) en je kan jezelf zelfs aanmelden op kostenloze web-based klasjes waar een instructeur de software demonstreert.

    Zeer de moeite waard om eens te proberen. Ik kan niet meer zonder! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...