donderdag 25 juli 2013

Vakantie Stockholm



We zijn alweer een ruime week terug van vakantie. Wat hebben we gedaan? We hebben 10 dagen van huis geruild met een stel uit Stockholm. Het was onze eerste ervaring met huizenruil en dat is ons erg goed bevallen!

Voorbereiding
Huizenruil kost wel enige voorbereiding. We hebben een map samengesteld met informatie over het huis, de apparaten, de verzorging van de kat, maar ook favoriete restaurantjes en VVV-folders over de stad en de omgeving. Daarnaast nog een fietskaart, reisgids en opgeladen OV-chipkaarten gekocht. De afgelopen tijd stond ook in het teken van klusjes doen in huis: een deur sluitend maken, een likje verf, een kaal peertje vervangen door een lamp etc. Gek genoeg pakken we dit soort dingen wel op voor 'vreemde'  mensen, maar niet voor onszelf terwijl we zelf ook hartstikke blij zijn dat deze klusjes nu geklaard zijn. De laatste twee dagen voor vertrek stonden in het teken van poetsen, poetsen, poetsen. Ik wilde het huis spic en span hebben voor ons bezoek. Dit was zeker niet mijn favoriete onderdeel van de voorbereidingen, maar het voelt goed om een soort van verlate voorjaarsschoonmaak gehouden te hebben! Ook heb ik een kast uitgeruimd waar ons bezoek de kleding in op kon bergen. Ten slotte lieten we nog een flesje wijn achter, een mooie bos bloemen, dropjes en stroopwafels, lekkere olijven, oude boerenkaas en verse aardbeien in de hoop dat de mensen zich helemaal welkom en op hun gemak zouden voelen.



Stockholm
We hebben erg genoten van Stockholm en omgeving. Wandelingen door de stad, boottochtjes tussen de verschillende eilandjes van de stad, musea, wandelingen door de natuur, uitzicht op mooie meren en lekker uit eten. Maar we hebben ook met veel plezier in ons tijdelijke appartement gewoond. We hadden enorm gezellige huisgenoten in de vorm van twee katten die ons verblijf nog extra veraangenaamd hebben. De keerzijde van Zweden is dat het een erg duur land is. Alcohol is zeer aan de prijs (hoogtepunt was een glas witte wijn van omgerekend 10 euro. Daar heb ik maar extra lang van genoten), maar ook de boodschappen, de entreeprijzen en uit eten gaan. In een schriftje heb ik bijgehouden wat we per dag ongeveer uitgegeven hadden. We hebben twee keer zelf gekookt, zijn een paar keer uit eten geweest en hebben ook eten afgehaald.


Terugreis en thuiskomst
Op de terugreis hebben we onze Zweedse ruilers nog even kunnen ontmoeten. Dat was erg leuk! Bij thuiskomst troffen we een schoon, opgeruimd huis aan inclusief een bosje bloemen, een kaartje en als cadeautje een paar kleine flesjes Aquavit. Hartstikke leuk!

De financiën
Eenmaal thuis heb ik de uitgaven weer even op een rij gezet. Ik had beschikking over €1444,- aan vakantiegeld. Hiervan had ik al €216,- besteed aan ons tripje naar de Eifel. De kosten van de vakantie naar Stockholm waren €1141,97. Dat is inclusief vliegtickets, uitstapjes, vervoer, uit eten en boodschappen. Hiervan heb ik €941,97 betaald en partner heeft €200,- bijgedragen. 
(Hij heeft zijn vakantiegeld grotendeels gebruikt om zijn studieschuld deels af te lossen. Hier zal ik binnenkort nog een blog aan wijden). Per persoon zijn we dus €571,- kwijt geweest. Als we het weekendje naar Duitsland meerekenen hebben we dit jaar in totaal €733,50 per persoon betaald aan vakantie. Volgens dit nieuwsbericht geven Nederlanders gemiddeld €872,- per persoon uit aan vakantie. Daar zitten we nu dus nog onder. Van mijn vakantiegeld is nu nog €286,- over. In het najaar ga ik met een vriendin een weekendje naar Hamburg. Daar kan ik de rest van het vakantiegeld dan nog mooi voor gebruiken.


Balans
Ik kan tevreden terugkijken op de vakantie, zowel qua plezier dat we beleefd hebben als vanuit financieel oogpunt. Met de huizenruil hebben we toch mooi de kosten voor accommodatie kunnen besparen. Toch merkte ik op vakantie dat ik het soms moeilijk vond om geld uit te geven. Er bevond zich af en toe een hardnekkig stemmetje in mijn hoofd die fluisterde: "Is het wel nodig? Is dat niet zonde?" Heel irritant. Op vakantie wil je gewoon 'vrij' zijn. Bewust met geld omgaan moet niet omslaan naar krenterigheid en jezelf constant dingen ontzeggen. Zolang je binnen een vooraf vastgesteld budget kunt blijven, is er niets aan de hand. In ons geval was dat het vakantiegeld. Daar heb je ten slotte het hele jaar hard voor gewerkt. Genieten is dan geoorloofd!
Tja, het is altijd weer zoeken naar die balans...




3 opmerkingen:

  1. Fijn dat het jullie goed bevallen is om huizen te ruilen. Wij waren twee jaar geleden in Noorwegen en ik herken daar van dat de alcohol ook zo duur was. Een glas rode wijn € 11,--. Dan denk je de volgende avond wel 3 x na of je wel een glaasje wijn bij het eten wilt...
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuk om te lezen dat de huizenruil zo goed bevallen is! En wat een mooie foto's! En ja, geld uitgeven in een land waar het zo duur is, is natuurlijk ook lastig, met altijd in je achterhoofd het idee dat het 'thuis' veel goedkoper kan...

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...