vrijdag 28 december 2012

Terugblik op 2012



We sluiten over enkele dagen het boekjaar 2012 af. Voor het eerst heb ik ook op financieel gebied teruggekeken op het afgelopen jaar. Voor het eerst dit jaar was het noodzakelijk om echt goed na te denken over het uitgavenpatroon en dit waar nodig (al of niet drastisch) te wijzigen. Gek genoeg beleef ik er nu enorm veel lol aan om de zaken in mooie grafiekjes te vatten. Terwijl ik dit blogje in elkaar flans, kijkt mijn omgeving me dan ook meewarig aan. Maar goed, ieder zijn ding toch?

Het goede nieuws is dat we 2012 in de groene cijfers afsluiten. De inkomsten zijn een kleine 90,- hoger dan de uitgaven (hoera-moment!). Er kan dus zelfs nog een fles champagne vanaf bij de jaarwisseling! Ik heb de uitgaven onderverdeeld in verschillende categorieën: sparen, woonlasten, gas, water, licht (incl. telefoon, internet en bankkosten), voeding, vervoer, kleding, ziektekosten, persoonlijke uitgaven en vrije tijd. 

Bij de uitgaven hoort allereerst natuurlijk het sparen. Zo'n 15% van de inkomsten heb ik apart kunnen zetten. Bijna de helft daarvan is in het noodfonds gestopt. Daarnaast heb ik flink gespaard voor het benodigde onderhoud aan het huis. Een bestemming hiervoor moet ik in 2013 nog bepalen. Voordeel van een oud huis is dat je altijd wat te kiezen hebt als het gaat om reparaties en broodnodig onderhoud. Een tiende deel is gebruikt voor het afschrijvingspotje. Gelukkig is er behalve een laptop-adapter niets stuk gegaan.

De woonlasten nemen een relatief grote hap uit het totale budget, zeker omdat het dit jaar grotendeels uit 1 inkomen gehaald moest worden. Toch wel confronterend om te zien wat zo'n hypotheek voor geldvreter is. 

Met gas en elektra heb ik gepoogd zuinig te doen dit jaar. Ik heb goede hoop dat ik daar bij de afrekening de vruchten van pluk. Dat neemt niet weg dat er toch nog een groot deel naar toe gaat. Aandachtspunten voor 2013 zijn de telefoonkosten en de bankkosten. Gedurende twee maanden ben ik buiten de bundel getreden en werd ik flink afgestraft met een torenhoge telefoonrekening. Het abonnement loopt nog door tot en met september, maar daarna kan ik een slimmere en goedkopere keuze maken. De bankkosten kunnen waarschijnlijk ook nog wel een stuk naar beneden. 

Met zuiniger boodschappen doen heb ik in de loop van 2012 steeds meer bijgeleerd en lukt het me nu om uit te komen met gemiddeld €240,- per maand. Bij boodschappen horen overigens ook de huishoudelijke artikelen, kattenvoer etc. De post 'uit eten' bevat naast restaurantbezoekjes ook afhaalmaaltijden en snacks voor onderweg. Dit is, vooral in vergelijking met het jaar ervoor, tot een minimum beperkt gebleven. 

Tja, dan de vermaledijde reiskosten. We hebben geen auto (nodig), dus reizen met trein, fiets en benenwagen. Voor het overgrote deel betreft deze post de reiskosten van en naar het werk. Een absoluut dieptepunt dit jaar was toen ik erachter kwam dat ik mijn ov-chipkaart niet kon opladen vanwege ontoereikend saldo op de bankrekening. Wat zeg je dan tegen de baas? "Sorry, kan niet komen, want het geld is op." Gelukkig bleek er thuis nog een bedragje contant te liggen (cadeautje van oma) waardoor ik aan de NS-balie alsnog een kaartje kon bemachtigen. 
Ik hoop ooit fluitend op het fietsje naar werk te kunnen gaan. Vooralsnog moet ik genoegen nemen met de kortingskaart van de NS die financieel gezien enige respijt geeft in de 'na 9 uur'-periode.

Shame on me! Aan kleding heb ik dit jaar nagenoeg niets uitgegeven; 0% van de inkomsten als je het afrondt. Daarbij is overigens een klein bedrag niet meegenomen. Ik heb ergens dit jaar contact geld gekregen en gebruikt om een aantal kleren te kopen, maar dit heb ik niet mee kunnen nemen in het jaaroverzicht. Het had het percentage waarschijnlijk niet drastisch omhoog gestuwd. Zo zie je maar: nieuwe kleren heb je niet nodig om een jaar heelhuids door te komen.

Gelukkig was het een gezond jaar. De centen voor ziektekosten gingen grotendeels naar de zorgverzekeraar. In 2013 zullen dat minder centen zijn vanwege de overstap. Helaas zullen de zorgkosten stijgen in verband met een noodzakelijk bezoek aan de kaakchirurg die er een aantal verstandskiezen uit gaat slopen... brrr...

Cadeautjes kopen was dit jaar soms een crime. Ik had er geen apart potje voor, dus overviel het me elke keer een beetje. En bij bruiloften met als cadeautip het bekende 'envelopje' valt er weinig creatiefs te verzinnen om goedkoper uit te zijn. Maar ook hier geldt: we hebben het overleefd. En ik heb nog vrienden, dus kennelijk was de inhoud van de envelopjes voldoende bevredigend. In 2013 laat ik me niet meer overvallen en wordt dit een apart 'spaar'potje. De kapper wordt 2013 vervangen door een goedkopere, hoe leuk hij ook is en hoe lekker ook de koffie die hij schenkt. Gek genoeg kon ik me er daar dit jaar niet toe zetten om me dit te ontzeggen.

En dan nu, de vrijetijdspost. Jaa, de vakantie! Die was erg leuk, maar kende al met al toch wel een aardige budgetoverschrijding. Toch was het een mooie ervaring die ik niet had willen missen. 

Tot zover mijn financiële jaar in taartjes. En die taartjes zijn terecht, want er mag gevierd worden. Ik ben dankbaar voor het fijne dakje boven ons hoofd, de leuke dingen die we hebben kunnen doen en trots op de besparingen die we (soms noodgedwongen) voor elkaar hebben weten te krijgen.
Hopelijk valt er bij jullie ook wat te vieren! 

6 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Fijn dat je het jaar zo positief af kan sluiten. Ik ben vorig jaar ook redelijk fanatiek aan de slag gegaan met bezuinigen en daardoor hebben we nu een leuke buffer. Eergisteren hebben we de jaarnota van de energiemaatschappij gekregen en we kregen 720,- terug! Dat was nog eens een leuk kerstcadeautje! We zijn ook wel flink teruggegaan in ons verbruik. De elektriciteit van 3850 naar 2200kWh en gas van 1380 naar 700m3. Bovendien zijn we van energiemaatschappij veranderd wat buiten hele scherpe prijzen ook een welkomstbonus van 230,- opleverde. Ben van plan om elk jaar te gaan switchen als dat oplevert (zolang ze welkomstbonussen uitdelen zal dat wel het geval zijn) Heb je geen app op je telefoon om je belstatus in de gaten te houden? Zelf ben ik bij t-mobile en ik ben heel blij met de app die zij hebben om de telefoonkosten (belminuten en Mb) bij te houden. Knap hoor dat je de boodschappen op 240,- per maand kunt houden. Het heeft mij heel veel moeite gekost om het op 75,- per week te krijgen en ik laat het hierbij, het is goed zo. Vorig jaar was voor ons een zoektocht naar het comfortabele minimum. We hebben veel tips van bloggers uitgeprobeerd en sommige dingen blijven zoals bv zelf wasmiddel maken, switchen van energiemaatschappij en weekmenu's plannen. Andere dingen bevallen niet zoals haren wassen met soda. Dat doen we dan gewoon niet meer. Al met al was het een spannend jaar waarin we veel geleerd hebben op bezuinigingsgebied! Veel plezier met die fles champagne en een gezond 2013 toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Mirjam! Die app is wellicht wel iets voor mij. Nu kan ik wel inloggen op de website om te zien wat de stand van zaken is, maar een app is handiger. Ik wissel ook jaarlijks van energieleverancier; scheelt inderdaad die mooie welkomstbonussen! Ben erg onder de indruk van je lage energieverbruik, vooral gas! Wellicht dat we 2013 de kruipruimte gaan isoleren, want daar komt veel kou/vocht vandaan. En wat een gigantisch bedrag krijg je terug! Zo worden je inspanningen echt beloond :)
      Jij ook een hele fijne jaarwisseling en een mooi 2013 toegewenst!

      Verwijderen
  2. Wat heb je een leuk logje, zeg. Heerlijk jou humor met die envelopjes. Moest 'm voorlezen aan mijn mannetje:) Vond het ook grappig:)

    Je gaat lekker zeg!
    Ik reken de jaarguitgaven ook om naar procenten. En zo'n taartgrafiekjes zijn helemaal het summum, natuurlijk. Jij komt er wel:)

    Ow en een tip: zet woordferificatie uit bij reacties. Werpt nogal een drempel op!

    Ben je gaan volgen!

    NOg de beste wensen en succes in 2013 met alles! Keep us posted!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Zena! Jij ook een heel fijn 2013 natuurlijk. Ik volg je ook! Heb je tip meteen opgevolgd, drempels willen we natuurlijk niet.

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...