woensdag 26 december 2012

Ruilen van huis

Huizenruil landvanmelkenhoning.blogspot.nl

Eindelijk kerstvakantie, dus eindelijk tijd om plannen te maken voor het nieuwe jaar. Wat moet 2013 ons gaan brengen? Hopelijk veel gezondheid en geluk, maar zeker ook een mooie vakantiebestemming en minstens één weekendje weg. Dat gaat geld kosten. Maar...wellicht iets minder dan je normaal kwijt bent aan dit soort luxe bezigheden.

Ik heb namelijk de knoop doorgehakt en mij ingeschreven op een huizenruil website genaamd Intervac Home Exchange. Je kent het fenomeen huizenruil wellicht wel van de film The Holiday. Ik kwam er jaren terug mee in aanraking door verhalen van kennissen die al jaren op die manier hun vakanties doorbrengen. Ze ontdekken daardoor onverwachte plekjes in de wereld en maken soms ook vrienden voor het leven met de mensen met wie ze van huis ruilen.

Je betaalt jaarlijks €75,00 aan Intervac. Dit bedrag bekostig ik uit mijn vakantiegeld. Als lid kun je een profielpagina aanmaken met daarin informatie en foto's van jezelf, je huis, je woonplaats en je voorkeuren (bijvoorbeeld niet-roken, op huisdier passen, autoruil etc.). Middels een zoekmachine kun je zoeken op landen of steden waar je graag naar toe zou willen en zie je welke deelnemers beschikbaar zijn voor een huizenruil. Als het je wat lijkt, kun je contact opnemen met de betreffende deelnemer en kijken of je er een 'deal' uit kunt slepen.

Ik ben nu druk bezig met het maken van foto's van ons huisje en het plaatsen van informatie op de profielpagina. Door er zo mee bezig te zijn, ga je je huis met andere ogen bekijken en loop je tegen dingen aan die eigenlijk nog gerepareerd of vervangen moeten worden. Ook het to-do-lijstje wordt dus meteen bijgewerkt. Tegelijkertijd bekruipt me ook een gevoel van onzekerheid; wat als ons huisje te eenvoudig, te klein, te sober, te....is voor anderen? Daar probeer ik me maar gauw overheen te zetten.

Ik ben erg benieuwd of het ons in 2013 wat gaat brengen. Ik vind het een fijn idee dat er mensen zijn die ons huis bewonen als wij weg zijn en de kat gezelschap houden. Ik ben niet zo heel erg gehecht aan spullen, dus als er iets stuk gaat is dat ook geen ramp. Daarbij ga ik ervan uit dat mensen zorgvuldig omgaan met spullen van anderen; dat doe ik ook als ik bij iemand in huis mag logeren. De besparing die de huizenruil oplevert doordat je geen kosten voor accommodatie hebt én de mogelijkheid om ook 'thuis' te kokkerellen in plaats van uit eten gaan, maakt deze vorm van vakantie pas echt leuk. Daarnaast  hoor je van ervaren huizenruilers terug dat je het gastland op een andere manier beleeft doordat je het leven als een bijna-echte local leidt. We gaan het zien! Ik heb er al zin in!

Hebben jullie ervaring met huizenruil?

2 opmerkingen:

  1. Ik heb geen ervaring met huizenruil, maar wat mij erg leuk lijkt is dat je echt woomt zoals de mensen met wie je ruilt. Je zit niet op een toeristisch bungalowpark. Laat je weten als je een leuk ruiladres hebt gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...