zondag 25 november 2012

Spaardoelen

Bron: pensioenfondshc.nl

Sinds enige tijd ben ik druk bezig om mijn spaarsaldo weer wat op te krikken. Het gaat de goede (groeiende) kant op, dus dat is fijn. Geïnspireerd door het Eurodrilboek van Casper van den Broek zet ik ongeveeer 10% van mijn salaris apart om te sparen. Van den Broek's  filosofie is namelijk: als je van 10 euro kunt leven, kun je ook van 9 euro leven. Een andere mooie motivator hiervoor is de uitspraak "first pay yourself!". Door elke maand 10% te sparen, wil ik uiteindelijk komen tot een noodfonds of buffer van €10.000,-. Dit moet een mooi tijdelijk vangnet vormen bij eventuele werkloosheid.
Daarnaast geeft van den Broek als tip jaarlijks zo'n 1% van de koopsom van je huis te reserveren voor onderhoud.  In ons geval gaat dat om €1.900,- per jaar. Ten slotte is het van belang om ook te sparen voor afschrijvingskosten. Ofwel, zorgen voor middelen om spullen die na verloop van tijd stuk gaan, te kunnen vervangen. Mijn streven is om een kleine €1.000,- bij elkaar te sparen.
Voor 2013 is er een nieuw spaardoel bijgekomen en dat is een voorzichtige start maken met het aflossen van het aflossingsvrije gedeelte van de hypotheek. Dit bedraagt circa €35.000,-.

Het lijkt een hele kluif (en dat is het ook: €47.900,-...slik...),  maar het hoeft natuurlijk niet al volgend jaar bij elkaar gespaard te zijn. Het zien groeien van het spaargeld, ook al is het maar met kleine stapjes, motiveert enorm. Daarbij geeft het een hoop rust om te weten dat er indien nodig wat geld achter de hand is.

Bij de vergelijking van rentes van diverse spaarrekeningen (vrij opneembaar) ben ik bij WestlandUtrecht Bank terecht gekomen met een rente van 2,5%. Ik begon in maart met een rente van 2,8%, maar helaas is deze dus inmiddels alweer met 0,3% gekelderd. Ach ja, het is zoals het is. Het levert uiteindelijk toch nog zo'n 0,8% meer rente op dan bij een spaarrekening gekoppeld aan een betaalrekening bij de meeste grotere banken

Waar deze gekoppelde spaarrekening overigens wel handig voor is, zijn de spaarpotjes voor niet-maandelijke uitgaven en voor zaken als klein onderhoud, inrichting, cadeautjes, kleding en zorgkosten. Nu begroot ik deze posten wel, maar geld dat maandelijks 'overblijft'  raakt eigenlijk een beetje zoek. De waterrekening wordt per kwartaal betaald, dus blijft er de eerste twee maanden wat geld over en de derde maand gaat er meer geld dan begroot weer vanaf. Zo ook met cadeautjes. De ene maand zijn er geen verjaardagen, dus blijft er cadeaugeld over, maar de volgende maand kan het ineens raak zijn met 5 verjaardagen. Tja, dan klopt er weer niets van de begroting.
Ik werd hierbij geholpen door het principe van Zero-Based Budgeting. Het is de bedoeling bij deze manier van begroten dat elke euro ook echt besteed wordt. Wordt het niet uitgegeven, dan wordt het apart gezet in een spaarpotje. Voor de niet-maandelijkse uitgaven bedraagt dit €108,- (water, NS-abonnement, bibliotheekabonnement, bankkosten etc.) en voor de overige zaken €96,-. Het wordt nog even uitproberen, maar ik heb hier veel vertrouwen in!

Zo, genoeg gepraat over sparen, we moeten het natuurlijk vooral gewoon doen.  Het salaris is binnen, dus het wordt tijd dat ik mezelf weer ga betalen!

2 opmerkingen:

  1. Leuk blog heb je, ik heb je op de leeslijst gezet!

    35.000 euro aflossingsvrij is overigens goed te overzien als je 10% van je inkomen opzij kunt zetten om te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Het aflossingsvrije gedeelte is inderdaad wel goed te doen. Bij afsluiten hypotheek hebben we dit ook bewust laag gehouden. Nu is het aflossingsvrije gedeelte ongeveer precies de hoeveelheid restschuld die we zouden overhouden bij verkoop, dus als dat weg is, voelt dat beter :)

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...