zaterdag 17 november 2012

Economie loopt vast op zuinigheid

http://images.businessweek.com/ss/09/06/0630_new_frugality/1.htm


'Economie loopt vast op zuinigheid', zo kopte een artikel van Trouw gisteren. Een vreemde titel, zo vond ik. Het impliceert een directe relatie: x (zuinige Nederlanders) leidt tot Y (recessie).
Alsof niet de banken, maar de spaarzame Nederlander nu ineens de oorzaak is geworden van de crisis.

Verderop in het artikel wordt duidelijk dat men vooral probeert te verklaren waarom de Nederlandse economie in vergelijking tot de buurlanden Frankrijk, Duitsland en België nog verder krimpt. Boosdoener zijn, volgens de aangehaalde hoofdeconoom, de dalende huizenprijzen waardoor de Nederlander zich arm voelt en daarom het geld in de portemonnee houdt.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een geruststellende gedachte dat we ons niet meer zo rijk wanen als voorheen en dus massaal aan het sparen slaan. De theoretische overwaarde van de huizen die aangewend werd om de luxe nog iets meer uit te breiden is verdampt. Nu blijkt dat huizen minder (soms veel minder) opleveren dan het hypotheekbedrag wordt ineens pijnlijk duidelijk: ik heb geen bezit, ik heb vooral schuld. Niet dat ik daarmee wil beweren dat de koop van een huis onverstandig is, maar feit blijft natuurlijk dat het huis pas bezit wordt als je de schulden bij de bank hebt afbetaald.

Als ik in theorie mijn huis nu te koop zet en ik het voor elkaar krijg het ook daadwerkelijk te verkopen (via Uitstel van Executie wellicht), heb ik een restschuld van zeker € 35.000. Dit bedrag valt te overzien, maar rijk voel ik me er niet door. Laat dit bedrag nu net het aflossingsvrije deel van de hypotheek zijn en de verleiding wordt dan groot om zeer binnenkort een begin te maken met aflossen. Voordat het zo ver is, moet er eerst nog aan een goede spaarbuffer gewerkt worden om eventuele werkloosheid (niet onrealistisch in deze tijd) te kunnen opvangen.

Is het dus raar dat we ons een beetje arm voelen? Nee, volgens mij worden we juist steeds realistischer. Dit zal uiteindelijk misschien wel leiden tot minder besteding, maar een groter besef van wat échte rijkdom is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...